2015. április 8., szerda

Stephen Hawking: Az én rövid történetem

"Végül azért csak megtanultam olvasni, de akkor már voltam vagy nyolcéves."

"Az iskolában a fizika volt a legunalmasabb tantárgy, mert olyan könnyű és magától értetődő volt."

Nagyon jó kis könyv.   Nem telt két órámba, amíg elolvastam. Lényegretörően ír Stephen Hawking magáról. Mondhatnám filmszerűen, ahogy olvastam az életéről szóló részeket, mintha egy narrátor hangját hallottam volna, ahogy peregtek előttem a képek. Ebben biztos a könyvben közölt számos képnek is része volt, amik egész csecsemőkorától, fiatal egyetemista korán át, házasságain, gyerekeinek születésein keresztül enged bepillantást az életébe, mintegy kielégítve a hétköznapi ember bulvárra éhes igényeit is.
Nem drámaian ír a betegségéről sem, és arról sem, hogyan került végül tolószékbe, hogyan lett először mozgásképtelen, majd beszédképtelen. Egy pillanatig sem sajnáltam helyzete miatt, nem is tett erre egy utalást sem. Sőt! Azáltal, hogy teste életfogytig tartó börtönre lett ítélve, elméje kapott életében hatalmas jelentőséget, és olyan dolgokkal foglalkozik az agya, amit mi hétköznapi halandók nem is érthetünk meg, foghatunk fel.
Persze lehet, hogy akkor is ilyen nagy elme lett volna, ha nem bénul le, sőt valószínűleg így van, mert zsenialitása már gyermekkorában megnyilvánult, de talán akkor nem ér el annyi mindent, mert az ember az életben sokkal jobban küzd dolgokért akkor, ha már megérintette a halál szele, döbben rá arra, hogy szeret élni.
Egy-két fejezet az én emberi elmémnek magas, mégis vigyorogva olvastam. Azért, mert közben azt gondoltam, hogy Hawkins valószínűleg megpróbálta hétköznapi nyelven leírni az elméjében tomboló tudást, ismereteket, gondolatokat, de meg kell mondjam, hogy nem sikerült neki. :)

"Számításaink során felhasználtuk a képzetes idő fogalmát, amelyet úgy tekinthetünk, mint a közönséges, valóságos időre merőleges irányban múló időt."

Először azt gondoltam, amikor a "tudományos" fejezeteket olvastam, hogy ezt nem kellett volna talán beleírnia a történetébe, mert megszakítja az élettörténetének leírását, de aztán beláttam magamban, hogy hiszen neki erről szól az élete, a tudomány tölti ki gondolatait, a kutatás, az elméletek gyártása, tehát szorosan hozzátartozik élettörténetéhez.

"A gravitáció összehúzza az anyagot, a forgás viszont széjjelrepíti. Ezért az első kérdése az volt, hogy a forgás előidézheti-e az összehúzódó univerzum tágulásba történő visszalökődését." 

Ezeket a mondatokat már-már úgy olvastam, mint valami absztrakt költeményt, természetesen meg sem próbáltam megérteni, ezért még azt is kijelentem, hogy élveztem. :)
Ezzel Hawkingnak teljesült is az a kívánsága, miszerint:

"Remélem, hogy a Zenhez hasonlóan az én munkám is azt az érzést kelti az emberekben, hogy nem feltétlenül kell elhatárolódniuk a nagy intellektuális és filozófiai kérdésektől."

Nagyon érdekes az időutazásról szóló fejezet, és bár ugyanúgy - számomra legalábbis - érthetetlen a dolgok nagy része, mégis átéreztem a jelentőségét.

"Másképpen fogalmazva, léteznek olyan zárt, időszerű görbék, amelyeket követve visszautazhatunk a múltba."

Aztán tényekkel, elméletekkel alátámasztva mégiscsak levonja az időutazásról a végkövetkeztetést:

"Még ha fel is fedeznek a jövőben valamilyen más elméletet, akkor sem hiszem, hogy az időutazás bármikor is megvalósulhat. Ha megvalósulhatna, akkor mostanra már elözönlöttek volna bennünket a jövőből érkezett turisták."

Megtudhatjuk ebből a fejezetből, hogy "ha tehát egy szépséges földönkívüli nő meghív minket az időgépébe, akkor legyünk óvatosak. Könnyen beleeshetünk egy ilyen véges időtartamú, ismétlődő történelem csapdájába."

Stephen Hawkingnak humora is van, ezt kijelenthetem. Mindamellett bámulatra méltó figura. Azt nem mondom, hogy a többi, "tudományosabb" könyvét is el fogom olvasni, de mindenképpen fejet hajtok zsenialitása előtt. Az idő rövid története-vel azért teszek egy próbát.:)

"Nagyszerű időtöltés élni és alkotni az elméleti fizikában. Boldog vagyok, hogy valamivel hozzá tudtam járulni a Világegyetem megértéséhez." 
Stephen Hawking.

Tervben van az életéről készített, A mindenség elmélete című film megnézése, remélem csak erősíti majd "rajongásomat".

10/10.

Bea

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése